Zrod muža
Porovnáme to s mužmi. Chlapci a dievčatá dospievajú rôzne. Chlapec je v detstve emocionálne spojený s matkou. Je to prvé opačné pohlavie v jeho živote. Ale počas dospievania potrebuje stále otca, aby bol samostatným, aby nezostal mamičkinim maznáčikom. A muž má odrazu 35-40 rokov a on je závislý na mame na jej názoroch, rozhodnutiach, myšlienkach. Bezpodmienečne emocionálne puto s matkou časom slabne, ale emocionálna väzba k otcovi ako k inému mužovi sa nevytvára. To znamená, že sa hneď nezamiluje do svojho otca, má ho rád a začína ho nasledovať. Láska matky k dieťaťu, buď je alebo nie je. Pokiaľ sa rodičia milovali, tak očakávali dieťa a dávali mu lásku. Pokiaľ tu lásku dieťa nemalo od matky, bude celý život pátrať po láske.
Svojím spôsobom je zmrzačené vo vnútri od útleho detstva. Lásku matky dostáva
automaticky, ale lásku otca si musí zaslúžiť. Keď dieťa nasleduje princípy
otca a jeho názory, až vtedy začne otec milovať svoje dieťa, a preto sa vie
otec ľahko zbaviť dieťaťa, ktoré sa nestotožnuje s jeho názormi, či
rozhodnutiami. Matka miluje svoje dieťa bezpodmienečne. Jej je jedno, či je
syn kriminálnik alebo dievča prostitútka, na rozdiel od otca ich miluje.
Chlapec je od otca oddelený, často je sním v konfrontácii, konkuruje mu a
súperí s ním. Chlapec začína mať otca rád a váži si ho alebo nemá rád a
neváži si ho. Začína ho hodnotiť objektívne a dostatočne subjektívne. Muži
si konkurujú nie len vo vztahu k otcovi, ale i medzi sebou. Porovnávanie je
medzi mužmi objektívnejsie než medzi ženami. U mužoch dochádza občas k
neadekvátnemu sebahodnoteniu a ilúzií vo vzťahu k sebe. Pretože muži
môžu mať medzi sebou emocionálny vzťach, sú schopní sa navzájom ohodnotiť,
s dostatočným odstupom, objektívne a triezvo.
Budúci muž by mal od útleho detstva:
- prestať pozerať na iných chlapcov z pozície
malého chlapca,
- prejaviť svoju mužnosť a samostatnosť,
- stať sa takím akí sú dospelí muži.
Kto ho uvedie do sveta mužov? Samozrejme, že matka ho tam neuvedie, ona nemá
esenciu mužnosti. Otec musí od určitého veku zobrať chlapca alebo dievča a
rozvíjať s nimi možnosti vo športe, disciplíne, formovanie charakteru,
formovanie vôle. To všetko musí naučiť muž svojho syna uvedomovať si.
U chlapca sa časom zapína mechanizmus identifikácie :
- symbolicky sa stotožňuje z otcom, časom s filmovým hrdinom, bojovníkmi, atď.,
- prijíma zvláštnosti mužského chovania, kopíruje, čo robí samec ,, otec hrdina,,
- prijíma systém morálnych noriem, hodnôt a schopnosti dospelého muža.
Konečná identifikácia nastáva v období dospievania:
- chlapec sa odpojí od matky a prestáva byť tzv. malým chlapcom,
- dáva najavo mame, že sa sformoval v muža a jej zostáva len titul matka a
nie model chovania matky.
Všetko je to o formovaní chlapcov naučiť ich zapnúť pracku, ožehliť koseľu, variť, upratať si, umyť podlahu. Aby boli viac samostatní:
- stabilná mužská a súčasná socializácia,
- vojenská služba,
- rituál byť mužom.
A tým hlavne trpia ženy vo vzťahoch. Najdeštruktívnejsie je to v manželstve, lebo ženy vedia, že to čo hovoríte, nie je vaše rozhodnutie alebo myšlienka, ale vašej matky. Preberáte názory, presvedčenia a spôsoby matky, a nie aby ste prebrali za seba zodpovednosť za svoje činy a myšlienky. V tomto prípade je to deštruktívne, lebo v manželstve muž a žena majú všetko, čo robia, riešiť sami. Keď do toho zasahuje mama, opakovane hovorí do fungovania vzťahu, bývania, ovplyvňuje a manipuluje syna, a tak je to len otázka času, dokedy to vydrží vaša manželka. V súčasnosti je to častým dôvodom k rozvodu. V konečnom dôsledku hodnota muža klesá v očiach ženy, lebo nie je sebestačný a zodpovedný sám za seba, a to je dôvod, lebo sa neodpojil od matky.
Máme rôzne dôvody prečo sa chceme odpojiť:- muž zo strachu, aby nezostal mamičkiným maznáčikom, lebo pre chlapa je to hrôza a